Als je begint met solliciteren is jouw cv je visitekaartje. Het is daarom van belang dat je op een juiste manier je cv samenstelt zodat je tussen alle online marketeers op zult vallen. In dit artikel zullen we je 7 tips geven die ervoor zorgen dat je cv opvalt!
- Plaats een goede foto op je cv
Een goede foto is natuurlijk essentieel op je cv. Dit is de eerste indruk die een werkgever van je krijgt. Zorg ervoor dat je representatief en vrolijk op de foto staat. Een heel mooi programma om een goede indruk te krijgen of je een goede profielfoto hebt is Photofeeler. Op deze site krijg je gratis feedback van anonieme mensen. Zo krijg je een goed beeld of je de juiste profiel foto hebt.
- Geef een beschrijving van jezelf
De beschrijving is een mooie plek om jezelf in het kort voor te stellen. Vertel hier in verhaalvorm wie je bent en wat je kwaliteiten zijn. Voorbeelden die je in beschrijving kunt zetten zijn:
- Wat vind je leuk en waar ben je goed in;
- Wat zijn je persoonlijke eigenschappen;
- Wat zijn je ambities.
Door deze kenmerken kort te benoemen krijgt de werkgever een duidelijk beeld van jou als persoon.
- Werkervaring
Eén van de eerste factoren waar een werkgever naar kijkt zijn je werkervaringen. Zorg er voor dat je meest recente werkervaring bovenaan zet. Geef daarnaast kort aan welke werkzaamheden je hebt uitgevoerd. Ook kan het interessant zijn om behaalde resultaten te vermelden.
- Hobby’s
Je hobby’s zeggen iets over je persoonlijkheid. Gebruik je hobby’s om je cv sterker te maken. Laat standaard hobby’s achterwege. Is een van je hobby’s bijvoorbeeld het schrijven van een blog of berichten plaatsen op social media, dan is dit een krachtige toevoeging aan je cv.
- Skills
Als online marketeer heb je waarschijnlijk specifieke skills die je op je cv kunt vermelden. Als je bijvoorbeeld ervaring hebt met Google Adwords kun je dit ook toevoegen. Heb je certificaten behaald of cursussen gevolgd in digital marketing? Vermeld deze dan ook!
- Projecten
Heb jij al ervaring met projecten? Vermeld dit dan ook op je cv. Tijdens een project doe je ook skills en ervaringen op die relevant kunnen zijn voor jouw toekomstige werkgever. Dit hoeven niet per se projecten op school te zijn. Als je bijvoorbeeld een website hebt gemaakt kan dit ook als project beschreven worden.
- Wees uniek!
Het lijkt misschien niet van belang, maar een cv die er qua opmaak netjes uitziet wordt eerder opgemerkt door een recruiter of werkgever. Zij krijgen vaak honderden cv’s te zien. Gebruik je creativiteit en zorg ervoor dat je geen standaard cv aanlevert, bovendien ben jij de digital marketeer! Via je cv kan je alvast je creatieve kant laten zien. Ben je bijvoorbeeld goed in het bouwen van websites? Maak dan een persoonlijke website van je cv.
Algemene tips
- Wees eerlijk op je cv. Zet geen kwaliteiten of skills neer die je niet hebt. Je kunt jezelf in de vingers snijden door niet aan de verwachtingen te kunnen voldoen. Daarnaast heb je al genoeg kwaliteiten en dus is het niet nodig.
- Gebruik niet te veel tekst op je cv. Gebruik maximaal 2 A4’tjes. Maak het zo visueel mogelijk zodat je cv zowel voor de werkgever als voor jezelf overzichtelijk is.