Flowmundo Blog

5 tips over hoe jij viral gaat op TikTok als foodblogger | Selina Rolink

viral op tiktok

Tiktok, het platform waar we tegenwoordig niet meer omheen kunnen. Entertainment, tips & tricks, food en nog veel meer zie je voorbijkomen. Het populaire social media platform is op dit moment ontzettend populair onder de jeugd, maar wordt ook steeds interessanter voor bedrijven. Een categorie die ontzettend populair is is ‘food’. Video’s uit deze categorie heb je vast wel eens voorbij zien komen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de ‘feta pasta’. Deze werd zo populair dat de feta kaas in meerdere landen uitverkocht was. In deze blog laat ik je zien hoe je viral gaat op tiktok als foodblogger.

#FOOD

De #food heeft gemiddeld 47 miljard views en dan heb ik het nog niet over de sub-categorieën zoals #recipes en #foodie. Deze hashtags zitten vol met video’s van contentcreators die jouw ‘ik kan niet goed koken’ leven een stuk makkelijker maken. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw bericht het goed doet in deze populaire categorie?

1. Zorg voor een hoge funfactor

Er zit altijd een stukje creativiteit en funfactor vast aan food content, uiteindelijk is dat wat er voor zorgt dat mensen blijven hangen. De meest populaire video’s in de category ‘food’ zijn recepten die super snel & makkelijk zijn om te maken maar ook entertaining zijn. Mensen zitten niet snel op TikTok om specifiek recepten te zoeken, maar wel voor de funfactor van deze recepten. Food is in dat opzicht een goede categorie aangezien iedereen te maken heeft met eten en het koken ervan. Video’s zijn voor sommige mensen sneller entertaining dan voor de ander. Zorg dat je video in ieder geval niet saai is en dat het leuk blijft om naar te kijken. Dit kun natuurlijk eerst testen bij mensen om je heen.

2. Wees innovatief

De Tiktok berichten die vaak viral gaan zijn de innovatieve recept video’s. Denk hierbij aan:

  • Pancake cereal
  • Feta pasta
  • Tortilla wrap hack
  • Airfryer mais

Wanneer mensen iets innovatiefs zien wat zij niet kennen en zouden willen proberen is dat super entertaining. Je hebt meer kans om viral te gaan als je mensen nieuwe dingen laat zien, dan wanneer er een video voorbij komt met een recept wat ze al kennen.

3. Deel tips & tricks

De video’s die het ook goed doen op TikTok zijn ‘tips & tricks’. Iedereen komt in aanraking met eten, maar veel mensen zijn op zoek naar recepten die zo min mogelijk tijd in beslag nemen. Tips & tricks gaan vooral viral omdat deze handige trucjes snel worden gedeeld met vrienden en familie.

4. Maak het persoonlijk

De meest populaire Tiktok video’s zijn die waar mensen zich in kunnen herkennen. Zorg dus voor een persoonlijk aspect in jouw video.

Maak gebruik van voice-overs: de voice-over feature op TikTok is niet alleen handig om uitleg te geven aan je recepten, maar is ook handig voor je personal branding. Als je uitgaat van de kracht van herhaling en daarmee constant voorbij komt gaan mensen je herkennen. Dit kan ervoor zorgen dat je (potentiële) volgers je
meer gaan vertrouwen en uiteindelijk ook meer van je aan zullen nemen. Video’s met voice-over gaan vaak viral omdat de kijker geen moeite hoeft te doen om te lezen, de video’s zijn duidelijker en je aandacht is sneller weg wanneer je veel tekst moet lezen.

Word het gezicht van je account: jezelf laten is dé manier om anders te zijn dan anderen, want er is, cliche gezegd, niemand zoals jij. Als je je gezicht laat zien kunnen mensen zich makkelijk identificeren met hoe jij bent als persoon. Als je daarna vaker voorbij komt op TikTok zullen ze dan ook sneller blijven hangen waardoor jouw video ook vaker aan andere mensen wordt laten zien.

5. De kracht van herhaling

‘Herhalen, herhalen en herhalen’ erg belangrijk wanneer je deze tips implementeert. Het is en blijft een feit dat wanneer je dingen wilt onthouden, je constant moet blijven herhalen. Hetzelfde geldt voor TikTok. Als jij constant voorbij komt zijn mensen sneller geneigd je te volgen dan wanneer ze je voor het eerst voorbij zien komen. Zorg dat de kijkers zich betrokken voelen en daarna is het een kwestie van herhalen, herhalen, herhalen.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie betreft TikTok? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende sparringssessie.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on google