Flowmundo Blog

Nieuwe inzichten door de Ads Transparency Spotlight extensie – wat zijn de gevolgen voor marketeers?

Tegenwoordig worden we overspoeld met talloze advertenties. Jij en ik als marketing fanaten, begrijpen waarom deze advertenties aan ons getoond worden. Voor velen die hier niet van op de hoogte zijn, voelt het alsof zij achtervolgd worden door reclame en dat hun gegevens op straat liggen. Het gevoel van privacy is verdwenen.

Voor gebruikers van de browser Google Chrome is het nu mogelijk om inzicht te krijgen in die advertenties. Dit kan met de Google Ads Transparency Spotlight extensie. Het lanceren van deze extensie is een onderdeel van een breder initiatief van Google, waarmee ze transparanter willen zijn over de gegevens die gebruikt worden om advertenties te personaliseren. Google hoopt zo het vertrouwen terug te winnen van gebruikers. De laatste tijd zet Google zich in op een betere ervaring als het gaat om advertenties. Een ander voorbeeld van dit initiatief is dat Google vorig jaar is begonnen met het verwijderen van cookies van derden en dat ze een ingebouwde ad-blocker heeft geïntroduceerd voor Chrome.

Handige transparantietool
De Ads Transparency Spotlight extensie is een toevoeging voor je Chrome-browser. Het scant de desbetreffende pagina en geeft je vervolgens gedetailleerde informatie over de advertenties op de pagina. De extensie heeft twee tabbladen: “ads” en “entities”. Waar je bij “ads” alle advertenties op die pagina ziet, krijg je bij “entities” inzichten in de verschillende advertentieproviders die verantwoordelijk zijn voor het weergeven van de advertenties. Daarnaast zie je ook bedrijven en services die aanwezig zijn op die pagina. Het meest belangrijke inzicht dat de ATS-extensie biedt, zijn de redenen waarom die ene advertentie jou wordt getoond:

  • Demografie
  • Remarketing
  • Locatie
  • Interesse
  • context

Momenteel zit de Ads Transparency Spotlight extensie nog in Alpha-fase, waardoor deze alleen informatie biedt wanneer een adverteerder het Ad Disclosure Schema heeft geïmplementeerd. Toch zijn de plannen ambitieus. Google hoopt dat alle adverteerders het Ad Disclosure Schema uiteindelijk gaat implementeren. In de toekomst wil Google de extensie wellicht rechtstreekst in de browser integreren met het uiteindelijke doel om wereldwijd transparantie op de advertentiemarkt te creëren.

“Mensen weten vaak niet welke informatie ze via welk platform prijsgeven.”

                                                            – Remy Essers

Bewustzijn
Iedereen weet dat surfen op het internet gelijk staat aan je gegevens achterlaten. Toch hangt er een negatieve sfeer rond de vele persoonlijke advertenties die getoond worden. Het is niet duidelijk voor mensen welke informatie ze via welk platform prijsgeven, bijvoorbeeld via Facebook en Instagram. Door middel van deze extensie kan het bewustzijn van de gegevens die je zelf prijsgeeft groeien. Dergelijke inzichten kunnen ook afschrikken.

Gepersonaliseerde content
Vanuit bedrijven luidt vaak de boodschap dat deze gepersonaliseerde reclame een win-win situatie oplevert, zowel voor de gebruiker als de adverteerder. Je hebt toch liever reclame die op jou is afgestemd dan dat je alleen maar lukraak advertenties ziet? Het belangrijkste dat de adverteerders moeten onthouden is dat de privacy van gebruikers steeds belangrijker wordt.

“Het inzichtelijk maken van deze gegevens zorgt ervoor dat gebruikers het gevoel hebben dat ze er meer controle over hebben.”

                                                            – Lars Bauhuis

Het toenemende bewustzijn van privacy heeft deze extensie in het leven geroepen. Dat mensen het gevoel hebben dat hun privacy is verdwenen komt niet alleen door de vele persoonlijke advertenties die ze te zien krijgen, maar ook onder andere door de berichtgeving over datamisbruik de laatste jaren. Een voorbeeld hiervan is de Facebook-affaire in 2018. In eerste instantie zou de data verzameld worden voor wetenschappelijk onderzoek, maar later bleek dit voor commerciële doeleinden doorgespeeld te zijn. Hierdoor zijn velen van ons wakker geschut. Toch kiezen we er massaal bewust voor om op Facebook actief te blijven. Dit laat weer zien dat een partij als Facebook al té groot is, we kunnen niet meer zonder. Ook zien we dit recent weer terug tijdens de lancering van de coronamelder-app. Er is een grote groep privacyvoorvechters die vinden dat door deze app het recht op privacy ontnomen wordt.

Toekomst

Ethiek rondom privacy en data is een thema dat op de agenda blijft staan de komende jaren, onder andere door AVG. Marketeers moeten blijven zoeken naar mogelijkheden voor personalisatie van content, maar zullen ook transparanter moeten zijn in hun handelen en zich aan de regels te moeten houden. Hier zullen zij in de toekomst rekening mee moeten houden.

Nederland loopt voorop op het gebied van de bescherming van privacy. Wet- en regelgeving wordt constant aangepast. Het is dan ook te verwachten dat in de toekomst soortgelijke inzichten die deze extensie biedt verplicht worden gesteld om openbaar te maken. Veel mensen weten niet dat zij het recht hebben op het inzien van hun gegevens die worden vastgelegd voor bijvoorbeeld marketingdoeleinden.  Daarnaast kunnen verplichten dit te verwijderen vertelt Online Marketeer Remy Essers.

Deze extensie loopt parallel met wat Facebook doet. Facebook heeft ook de optie om te zien waarom jij een bepaalde advertentie te zien krijgt. De inzichten, die deze extensie biedt zullen mensen verheldering geven. Als je begrijpt waarom jij bepaalde reclame ziet, kan dit zorgen voor minder weerstand.

Keerzijde
Google heeft deze extensie in het leven geroepen om transparanter te zijn, maar de extensie geeft maar een bepaalde mate van transparantie. De adverteerder moet zelf een API in werking stellen, gegevens aandragen. Wanneer een adverteerder dit dus niet doet, is het ook niet terug te zien in de extensie. En dan is het nog de vraag nog of dit wel eerlijk gebeurd.

Daarnaast beweert Google dat mensen met deze tool naast inzichten ook controle krijgen over de gegevens die worden gebruikt om advertenties te personaliseren. Maar de ATS-extensie wordt op dit moment gebruikt voor het weergeven van informatie. Je kan op dit moment geen invloed uitoefen op de getoonde advertenties. Je kan niet zoals een ad-blocker tracking cookies blokkeren.

Als marketeer is het fijn om zoveel mogelijk informatie van je bezoekers te hebben. Het gebruik van dit soort extensies kan er wellicht toe leiden dat mensen hun privacy beter gaan beschermen, bijvoorbeeld door het blokkeren van cookies. De gebruiker kan zijn of haar gegevens anoniem of ontraceerbaar maken. Hierdoor worden remarketing en gepersonaliseerde content een stuk lastiger. Een mogelijk gevolg kan zijn dat de advertentie-inkomsten lager worden voor adverteerders. Al komen er ook steeds meer manieren om mensen te tracken zonder cookies.

Daarnaast moeten we niet vergeten dat de functionaliteiten die deze extensie biedt niet nieuw zijn. Er zijn al andere extensies die advertentiegegevens kunnen detecteren via tags op de pagina. Deze extensies hebben wel de functionaliteit om advertenties te blokkeren.

Uiteindelijk zal er een evenwicht moeten komen tussen de privacy van persoonlijke gegevens en de het gebruik hiervan voor marketingdoeleinden, vertelt Online Marketeer Lars Bauhuis. “De extensie heeft in de toekomst veel potentie, maar omdat het nu nog in Alpha-fase zit, moeten het afwachten of het doorbreekt of een flop blijkt te zijn.”

Effecten
Het bewustzijn van privacy groeit en mensen verliezen het vertrouwen in de reclame dat ze te zien krijgen. Google probeert op verschillende manieren op deze trend in te spelen. Deze extensie is weer een stap in de richting naar de transparantie die Google wil bieden. Een negatief effect zou Google hier hoe dan ook niet ondervinden. Het marktaandeel is verreweg te groot om gebruikers te laten switchen naar een andere provider.

Voor marketeers zal dit geen verschil gaan uitmaken op de manier van adverteren. Er zal altijd een manier blijven om mensen te targeten op basis van interesses, demografie, locatie etc, doordat zij dit zelf prijsgeven. Partijen als Google, Facebook en Apple zijn al te groot, mensen kunnen gewoon niet meer zonder. Zolang zij die machtspositie blijven houden zullen zij altijd data blijven gebruiken van hun klanten. Daar verdienen zij tenslotte het meeste geld mee. Wel is het interessant voor een online marketeer om te kijken bij andere bedrijven of bij concurrenten welke targetopties zij gebruiken. Dit kan interessante insights opleveren.

Op de vraag of Google met deze extensie het vertrouwen weer terug kan winnen is Remy Essers duidelijk. “Het deel van de mensen die deze techniek begrijpt, weet hoe cookies werken, hoe websites social media gebruiken om hun bezoekers te tracken. Zij zullen zelf wel actie ondernemen als ze het hier niet mee eens zijn. Mensen die met behulp van deze extensie erachter komen dat er blijkbaar veel informatie van hen bekend is, zullen niet gauw weten hoe ze dit moeten omzeilen.” Google zet een stap in de goede richting voor transparantie, maar veel toegevoegde waarde zal deze extensie niet bieden.

Voor alsnog lijkt het erop dat de ATS-extensie geen effect zal hebben voor marketeers. Omdat de extensie nog in Alpha-fase zit is het nog een redelijke basic extensie. Toch zullen we moeten afwachten hoe de extensie zich ontwikkelt en welke functionaliteiten deze extensie in te toekomst zal krijgen, want de plannen hiervoor zijn ambitieus.

De grote vraag is natuurlijk of Google met deze extensie het vertrouwen van mensen terugwint. Dat is te betwijfelen, maar een negatief effect zal Google hier ook niet aan ondervinden. Het belangrijkste is dat er een evenwicht moet komen tussen de privacy van gebruikers en het inzetten van persoonlijke advertenties.

Deel dit artikel

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Tijdens je studie

Relevante digital marketing bijbaan

Dicht het gat tussen onderwijs en werkveld. Dit programma is dé aanvulling op jouw hbo/wo studie. Naast vakinhoudelijke- vinden we persoonlijke ontwikkeling net zo belangrijk.

Net afgestudeerd

Traineeship digital marketing

Met deze eenjarige post hbo traineeship digital marketing start je jouw carrière vol zelfvertrouwen en met relevante werkervaring. Dicht dat gat tussen onderwijs en werkveld!

Telefoon +31 53 2032399
Locaties in Enschede, Zwolle en Arnhem
Trainees geven ons een 8,5 / 10

Relevante bijbaan onder begeleiding

Parttime Marketing Talent

Op zoek naar parttime digital marketing talent voor jouw organisatie? In ons talent ontwikkelprogramma Rising Stars voor high potential studenten online marketing hebben wij maximaal 25 gedreven kandidaten beschikbaar.

Traineeship

Fulltime Marketing Talent

Op zoek naar fulltime (0,8 fte) digital marketing talent voor jouw organisatie? In ons 1-jarige traineeship Career Launchers (met baangarantie) zijn er in de periodes maart en september 15 gedreven en talentvolle digital marketeers beschikbaar per regio. 

Telefoon +31 53 2032399
Locaties in Enschede, Zwolle en Arnhem
Trainees geven ons een 8,5 / 10

Telefoon +31 53 2032399

E-mail info@flowmundo.nl

Locaties in Enschede, Zwolle en Arnhem

Vul je gegevens in

Download de Career Launchers brochure

Wil je meer informatie? Vraag onze gratis brochure aan of plan een adviesgesprek.

Voor HBO/WO studenten

Talent ontwikkelprogamma

Dicht het gat tussen onderwijs en werkveld. Dit programma is dé aanvulling op jouw hbo/wo studie. Naast vakinhoudelijke- vinden we persoonlijke ontwikkeling net zo belangrijk.

Post HBO/WO

Traineeship digital marketing

Met deze eenjarige post hbo traineeship digital marketing start je jouw carrière vol zelfvertrouwen en met relevante werkervaring. Dicht dat gat tussen onderwijs en werkveld!

Talentontwikkelprogramma

Parttime Marketing Talent

Op zoek naar parttime digital marketing talent voor jouw organisatie? In ons talent ontwikkelprogramma Rising Stars voor high potential studenten online marketing hebben wij maximaal 25 gedreven kandidaten beschikbaar.

Traineeship

Fulltime Marketing Talent

Op zoek naar fulltime (0,8 fte) digital marketing talent voor jouw organisatie? In ons 1-jarige traineeship Career Launchers (met baangarantie) zijn er in de periodes maart en september 15 gedreven en talentvolle digital marketeers beschikbaar per regio. 

Gelukt

Wat leuk dat je interesse hebt in ons HR Traineeship!

Klik op de knop om de brochure te openen.  De Talent Manager in jouw regio neemt na 24 uur contact op via WhatsApp. :-)

Telefoon +31 53 2032399

E-mail info@flowmundo.nl

Locaties in Enschede, Zwolle en Arnhem